poniedziałek, 26 lutego 2018

Moja genealogia - cz. III

    Od 2018 roku pięknie rozwinąłem gałąź przodków z Ropicy. Z opowiadań Mamy wiedziałem, że Franciszek i Zuzanna Tomanek byli bardzo poważanymi obywatelami Ropicy. Podczas przeszukiwania internetu z zapytaniem „Franciszek Tomanek Zuzanna Pszczółka" trafiłem na artykuł dra Michela Morys-Twarowskiego, młodego historyka. Jego artykuł kończył się na osobach, na których zaczynało się moje drzewo. Nawiązałem kontakt z autorem, dowiedziałem się o jego zainteresowaniach genealogią rodzin chłopskich ze Śląska Cieszyńskiego. Staram się na bieżąco śledzić jego kolejne publikacje. Do tej pory korzystałem z jego opracowań rodzin:


• Pszczółka,
• Lipa,
• Olszar,
• Branny,
• Morys,
• Martinek,
• Zając.
    Większość prac dostępnych jest w pod adresem internetowym:
 https://independent.academia.edu/MichaelMorysTwarowski.

    Polecam lekturę wszystkim, którzy są zainteresowani dziejami naszej rodziny. Artykuły są opracowane naukowo. Każdy cytowany fakt ma odnośnik do dokumentów. Jest także dużo cytatów z ówczesnej prasy opisujących działania i osiągnięcia opisywanych osób.
    Z przykrością muszę stwierdzić, że wiedza, gdzie szukać metryk nie przekłada się na pozyskanie kopii tych dokumentów. Duże nadzieje wśród genealogów budziły kilka lat temu zapowiedzi digitalizacji metryk katolickich w Diecezji Bielsko-Żywieckiej, podawane np. w internecie:
http://gazetacodzienna.pl/artykul/kultura/jak-szukac-przodkow-stela-1
http://historiaimedia.org/2010/11/02/digitalizacja-metryk-ze-slaska-cieszynskiego/index.html

    Niestety, po początkowym okresie euforii, sprawa przycichła i obecnie trudno jest ustalić stan zaawansowania prac oraz termin ich zakończenia. Krąży coraz więcej pogłosek, że projekt został wstrzymany. Jeśli jest to prawda, to decyzja ta jest zupełnie niezrozumiała w gronie moich kolegów. Smutne jest także to, że nikt nie czuje się w obowiązku wytłumaczyć dlaczego taką decyzję podjęto i podać powody, które przemawiają za jej słusznością.
    Wracając do artykułów - żmudne przetransponowanie treści z artykułu do programu genealogicznego dało niesamowity efekt: 13 pokoleń od moich dzieci do najstarszych przodków.
    Czekam na kolejne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz