piątek, 9 września 2016

Kazimierz MACZYŃSKI - pracownik naukowy

Kazimierz MACZYŃSKI - życiorys

  Urodziłem się dnia 15 lutego 1928 r. w Bielsku-Białej. W latach 1934-1942 uczęszczałem do szkoły podstawowej, następnie do szkoły zawodowej w Bielsku-Białej, a od 1944 r. do końca okupacji niemieckiej pracowałem jako robotnik w firmie S.Josephy, obecnie BEFAMA, w Bielsku-Białej.
  W latach 1945-1946 ukończyłem Liceum Mechaniczne w Bielsku-Białej, Od 1946 r. do 1951 studiowałem na wydziale mechanicznym Politechniki Śląskiej. Pracę magisterską wykonałem z dziedziny obrabiarek do kół zębatych. W czasie studiów opracowałem skrypt; "Wytrzymałość Materiałów".


  W 1951 r. rozpocząłem pracę w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym w Bielsku-Białej, jako nauczyciel przedmiotów zawodowych mechanicznych, a od 1957 r. jako kierownik wydziału mechanicznego Technikum.
  W latach 1965 - 1967 ukończyłem półtoraletnie Studium Podyplomowe Automatyki na Wydziale Automatyki Politechniki Śląskiej.
  Równocześnie z pracą etatową w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym pracowałem w latach 1953-1956 jako projektant w Wojewódzkim Biurze Projektów .
  W latach 1960-1969 pracowałem dodatkowo w charakterze nauczyciela kontraktowego przedmiotów zawodowych w Technikum Zawodowym dla Pracujących w Bielsku-Białej oraz jako wykładowca na kursach NOT.
  W 1971 r. rozpocząłem pracę na godzinach zleconych w Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej, a z dniem 1 września 1972 r. zostałem na wniosek Politechniki Łódzkiej przeniesiony służbowo z Technikum Mechaniczno-Elektrycznego do Filii Politechniki w Bielsku-Białej, gdzie pracuję obecnie na stanowisku adiunkta Instytutu Mechaniki Stosowanej.
  W 1972 r. obroniłem na Wydziale Mechanicznym-Technologicznym Politechniki Poznańskiej pracę doktorską na temat "Ocena jakości odlewu energetyczną metodą pomiaru skrawalności."
  Poza pracą zawodową pracowałem społecznie w NOT jako przewodniczący Koła Zakładowego w latach 1958-1962, w Związku Nauczycielstwa Polskiego jako kierownik konferencji rejonowych w latach 1962-1966.
 W 1955 r. ożeniłem się, mam troje dzieci.

    Życiorys spisany własnoręcznie w 1973 r.


WSPOMNIENIE O NIEODŻAŁOWANYM KOLEDZE Docencie Kazimierzu Maczyńskim
  Docent, doktor habilitowany nauk technicznych, inżynier mechanik, Przewodniczący Oddziału Sekcji Teorii Maszyn i Mechanizmów przy Zarządzie Wojewódzkim SIMP w Bielsku-Białej, Członek Zarządu-Sekcji Teorii Maszyn i Mechanizmów przy Komitecie Budowy Maszyn PAN w Warszawie, uczony i wychowawca młodzieży odszedł od nas na zawsze w dniu 7 listopada 1987 roku.
  Docent Kazimierz Maczyński urodził się w 1928 roku w Bielsku-Białej. Po ukończeniu w 1951 roku studiów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach pracował w Bielsku-Białej w szkolnictwie średnim. Przez 15 lat był kierownikiem Wydziału Mechanicznego w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym. W czasie pracy w Technikum opracował kilka podręczników szkolnych z zakresu nauk technicznych.
  Pracę naukowo-badawczą rozpoczął w końcu lat sześćdziesiątych, która zaowocowała stopniem doktora nauk technicznych uzyskanym w 1972 roku w Politechnice Poznańskiej. W 1972 roku rozpoczął pracę w Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej na stanowisku starszego asystenta i kolejno przechodził na stanowisko adiunkta i docenta. W 1980 roku uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego. Specjalnością, którą w twórczy sposób zajmował się pracując w Filii była teoria maszyn i mechanizmów, a szczególnie dynamika mechanizmów z uwzględnieniem tarcia w węzłach.
  Docent dr hab. inż. Kazimierz Maczyński wyniki swych prac naukowych i badawczych przedstawił w 32 publikacjach krajowych i zagranicznych. Jego artykuły były publikowane w Materiałach wielu Konferencji Naukowych w kraju i zagranicą. Był współautorem skryptów dla studentów szkół wyższych oraz wielu cennych materiałów dydaktycznych z teorii mechanizmów i podstaw automatyki. Za działalność naukową i dydaktyczną był wielokrotnie wyróżniany nagrodami Rektora Politechniki Łódzkiej i Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
  W latach 1981-1987 był Prodziekanem ds. dydaktyki na Wydziale Budowy Maszyn Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej, a w latach 1986-1987 był Dyrektorem Instytutu Mechaniczno-Konstrukcyjnego w Filii. Przez cały czas pracy w Filii kierował Zespołem Teorii Maszyn i Podstaw Automatyki.
  Docent Kazimierz Maczyński za pracę zawodową i społeczną otrzymał szereg odznaczeń, między innymi: Krzyż Kawalerski Odrodzenia Polski, Złoty Krzyż Zasługi, Medal 40-lecia PRL, Odznakę Zasłużony dla Województwa Bielskiego.
  Docent Kazimierz Maczyński był człowiekiem o nieprzeciętnej szlachetności i życzliwości dla ludzi, cechowała Go odpowiedzialność, skromność i zaangażowanie. Pracę dydaktyczną wykonywał z zamiłowaniem i pasją. Rozwinął wszechstronną współpracę w zakresie teorii maszyn z Ośrodkami: Krakowskim, Warszawskim, Wrocławskim.
  Był Przewodniczącym Komitetów Organizacyjnych dwu poprzednich Konferencji Mechaniki Maszyn Włókienniczych i Dźwigowych. Rozpoczął również prace organizacyjne obecnej,trzeciej Konferencji. Prace te prowadził do ostatnich chwil życia.
  My, którzy byliśmy Jego kolegami, współpracownikami, uczniami zachowamy w pamięci wdzięczność za okazaną nam pomoc, serdeczność i przyjaźń.
  Cześć Jego pamięci!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz